نوزاد در بدو تولد هیچ درک و تصویری از خود ندارد، او خود را جزئی از کل بینهایت یعنی مادر میشناسد (دوره یگانگی) و کوچکترین توانایی برای تامین نیازهای خود ندارد. این نوزاد ناتوان در مدت ۳۶ ماه تبدیل به کودکی نسبتا مستقل میشود.
اولین و مهمترین قدم مراحل رشد شخصیت (نظریه اریکسون) و شناخت (نظریه پیاژه) و روان نظریه (ژان لکان) از تولد تا سه سالگی شکل میگیرد. سرعت رشد ابعاد مختلف جسمی، شناختی و روانی کودک در سه سال اول زندگی حیرت انگیز است.
با توجه به نقش آموزش در آمادگی والدین به خصوص مادر، در این فرایند حساس موسسه با ما خلاق شو برنامهای جامع برای همراهی با والدین در این مسیر جذاب و پرهیجان طراحی کرده است.
این طرح در سه بخش و پنج عنوان میباشد.
۱. وابستگی سالم (۶ ماه تا ۱۵ ماه)
۲. گذار سالم (۱۵ ماهگی تا ۲ سالگی)
۳. جدایی سالم
ارزیابی رشد کودک:
با توجه به سرعت رشد همه جانبه در سه سال اول زندگی کودک لازم است که محتوای علمی، چگونگی اجرا و هماهنگی برنامه دورهها با این سرعت رشد به دقت بررسی و طراحی شود.در این طرح فعالیت و بازیها به گونهای طراحی شده است که منحنی رشد کودک در پایان سه سالگی به نقطه مناسبی از نظر استحکام شخصیت، قدرت، یادگیری، استقلال و خودباوری رسیده باشد و کودک آماده ورود به دورههای آموزشی بالای سه سال شود.
از تولد تا ۱۸ ماهگی منشا (حمایت مطلق) از فرزند بسیار مهم است. از حدود ۱۸ ماهگی نقش پدر به عنوان مظهر قدرت و امنیت پررنگتر میشود. پدر در این دوره مظهر قدرت و قانون است و به همین دلیل فرایند دورهها به آرامی از لطافت به قدرت تغییر میکند.
بازی ها: بازیهای نوازشی، بازیهای حرکتی، بازیهای آوازی، بازیهای شناختی
اهداف: آموزش والدین، تقویت حواس پنجگانه، تقویت مهارت حرکتی مناسب دوره، ایجاد امنیت، تقویت مهارتهای شناختی، شادی و نشاط
هدف از اجرای بخش گذار، آماده سازی امور کودک از وابستگی سالم به جدایی سالم است.
بازی ها: نوازشی و آوازی، شناختی، دست ورزی، حرکتی
اهداف: تحریک حواس و ادراک حواس، تقویت شناخت، تقویت مهارتهای حرکتی مناسب سن، پالایش احساسات، تقویت عضلات ریز و درشت، کشف و پردازش
در سنین بین ۲ تا ۳ سال نگاه کودک به خود برمیگردد و کمی از مادر فاصله میگیرد و مهارتهای پایه کودک تقویت میشود. در نتیجه کودک را با ابزارهای مختلف آشنا میکنیم.
بازی ها: آوازی حرکتی، گروهی، دست ورزی، بازیهای خلاق، تکنیکهای نقاشی
اهداف: کشف و پردازش، تقویت مهارتهای حرکتی، تحریک و ادراک حواس پنجگانه، پرورش خلاقیت، تقویت اعتماد به نفس پالایش احساسات، تقویت مهارتهای پایه، شادی و نشاط
در این دوره جدایی سالم، کودک با فاصله از والدین در کارگاه قرار میگیرد و فعالیتهای کارگاه بدون کمک والدین میباشد.
بازی ها: بازیهای شناختی، بازیهای حرکتی، بازیهای خلاق، بازیهای نمادین
اهداف: استقلال و خودباوری، تقویت شخصیت، شادی و نشاط، عزت نفس، اعتماد به نفس، تقویت مهارتهای پایه (حرکتی، فکری، ابزارمندی، خلاق، عاطفی، اجتماعی، جسمی)
ین دوره برای کودکانی که نتوانستند دوران مادر و کودک ۱ تا ۳ سالگی را طی کنند و دچار اختلالاتی چون عدم کنترل خشونت، عدم امنیت و عدم اعتماد به نفس شده اند. این دوره همراه با والد گذاشته شده است و بازیها و دورههای ۱ تا ۳ سال که مناسب با مهارتهای امروزشان است انجام میشود.
اهداف: تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس، پالایش احساسات، تقویت مهارت اجتماعی، تقویت امنیت، تقویت مهارتهای پایه، هیجان مشترک